Partnerzy serwisu:
Biznes

Przetarg na piętrowe EZT dla PKP Intercity. Jest odwołanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
08-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przetarg na piętrowe EZT dla PKP Intercity. Jest odwołanie
wiz. PKP Intercity
Siemens Mobility złożył odwołanie w ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niemiecki producent zarzuca polskiemu przewoźnikowi naruszenie przepisów prawa zamówień publicznych z uwagi na terminy składania ofert i dostawy pierwszych pojazdów, zapisy dotyczące kar umownych oraz specyfikację techniczną w zakresie silników trakcyjnych, faworyzującą Stadlera.

Przetarg na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h z opcją na dostawę kolejnych 30 pojazdów to największy projekt taborowy w historii funkcjonowania PKP Intercity. Przypomnijmy, że niedawno narodowy przewoźnik przedstawił specyfikację techniczną jednostek, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”. W każdej z nich znajdzie się minimum 480 stałych miejsc siedzących, z czego 12% stanowić mają fotele 1. klasy. Pojazdy będą ponadto dwusystemowe, a producent będzie musiał uzyskać homologację nie tylko dla polskiej, ale także czeskiej sieci kolejowej.

Wartość umowy w przypadku wykorzystania prawa opcji będzie mogła sięgnąć nawet 17 mld zł, natomiast szacunkową wartość zamówienia podstawowego określono na kwotę 10 mld zł. Gra toczy się zatem o bardzo dużą stawkę, a uczestniczący w postępowaniu przetargowym producenci będą mogli składać oferty do dnia 17 lipca, kiedy zostaną one również otwarte. W przetargu, który został wszczęty w trybie dialogu konkurencyjnego, uczestniczą Alstom Polska, Siemens Mobility i Stadler Polska. Drugi spośród wyżej wymienionych producentów złożył właśnie obszerne odwołanie. Kancelaria Bird&Bird Koremba, Dziedzic i Wspólnicy, reprezentująca niemieckiego potentata, zarzuca zamawiającemu naruszenie Prawa zamówień publicznych.

Jak czytamy w odwołaniu, przyjęty okres składania ofert, wynoszący tylko 92 dni, jest zbyt krótki, co z kolei – mając na względzie złożoność i specyfikę przedmiotu zamówienia – utrudnia przygotowanie i złożenie oferty, ograniczając tym samym konkurencję i wpływając w sposób negatywny na realizację zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, przejrzystości, proporcjonalności oraz efektywności. Zdaniem kancelarii termin składania ofert powinien zostać określony na dzień 17 września bieżącego roku lub późniejszy. Jako “nierealny, zbyt krótki i obiektywnie niemożliwy do spełnienia przy zachowaniu uczciwej konkurencji” scharakteryzowano także termin dostawy pierwszych 2 pojazdów, określony na 44 miesiące od dnia zawarcia umowy. Zdaniem kancelarii powinien on zostać wydłużony do 52 miesięcy.

Kancelaria reprezentująca Siemens Mobility ma także poważne zastrzeżenia do kary umownej za zwłokę oraz za odstąpienie za zwłokę w dostawie jednego pojazdu w wysokości łącznie 20% łącznej wartości dostawy wszystkich pojazdów (zarówno w ramach zamówienia podstawowego, jak i prawa opcji), którą uważa za “sprzeczną z zasadami współżycia społecznego” – projektowane postanowienia umowy w tym zakresie uznaje za niejednoznaczne, nieproporcjonalne, nieprzejrzyste, jak również powodujące rażącą nierównowagę stron. Poddano także krytyce przeniesienie ciężaru udowodnienia okoliczności, za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności oraz odpowiedzialność ryzyka za nieprawidłowości i zdarzenia pozostające poza kontrolą wykonawcy.

W odwołaniu sformułowano również obiekcje dotyczące specyfikacji technicznej, a konkretnie wymogu mocy ciągłej pojazdu na poziomie powyżej 5 MW oraz mikroprocesorowego systemu sterowania asynchronicznymi silnikami trakcyjnymi, umożliwiającego wyłączenie każdego z osobna z dopuszczeniem wyłączenia ich parami podczas ruchu z prędkością co najmniej 160 km/h. Kancelaria wskazuje, że wymogi te są nieadekwatne do przedmiotu zamówienia, co oznacza opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nadmierny oraz naruszający zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania i proporcjonalności. Proponuje się zatem wykreślenie wymogu minimalnej mocy ciągłej oraz umożliwienie wyłączenia silników parami przy przy zachowaniu zdolności do jazdy i zapewnieniu zakończenia dziennego obiegu.

Co ciekawe, kancelaria w odwołaniu stwierdziła, że przyjęte przez PKP Intercity w specyfikacji technicznej rozwiązanie w tym zakresie faworyzuje konkretnego producenta, czyli Stadlera, który w swoich pojazdach stosuje osobne falowniki do zasilania poszczególnych silników trakcyjnych. Wskazuje się, że wymóg ten “nie uwzględnia rzeczywistej dynamiki awarii silników trakcyjnych”. – W wielu przypadkach awaria silnika wymaga zmniejszenia prędkości eksploatacyjnej, co jest naturalnym i bezpiecznym podejściem. Wymóg utrzymania prędkości na poziomie 160 km/h przy wyłączaniu silników parami może prowadzić do nadmiernego obciążenia pozostałych silników, co z kolei może zwiększać ryzyko ich awarii – czytamy w odwołaniu.

Zdaniem kancelarii reprezentującej Siemens Mobility wymogi w tym zakresie mogą także wpłynąć negatywnie na efektywność energetyczną (zarówno z uwagi na wyższą masę wyposażenia trakcyjnych, jak i większą energochłonność) oraz wyższe koszty produkcji i utrzymania pojazdów. – Zmiana tego wymogu zgodnie z wnioskiem jest zasadna i może prowadzić do bardziej efektywnego wykorzystania środków publicznych oraz zwiększenia konkurencyjności na rynku kolejowym – konkluduje kancelaria. W odniesieniu do wymogu minimalnej mocy ciągłej na poziomie 5 MW wskazano, że energooszczędne pociągi wymagają znacznie mniej mocy, aby osiągnąć prędkość 200 km/h, spełniając jednocześnie wytyczne dotyczące przyspieszenia, zgodne z TSI.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Railjety ÖBB przejdą modernizację [wizualizacje]

Tabor i technika

Railjety ÖBB przejdą modernizację [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 05 maja 2025

PKP Intercity szuka finansowania dla projektów taborowych w EBI

Biznes

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Innowacje

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Mikołaj Kobryński 29 kwietnia 2025

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Tabor i technika

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Tabor i technika

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Mikołaj Kobryński 22 kwietnia 2025

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Zobacz również:

Railjety ÖBB przejdą modernizację [wizualizacje]

Tabor i technika

Railjety ÖBB przejdą modernizację [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 05 maja 2025

PKP Intercity szuka finansowania dla projektów taborowych w EBI

Biznes

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Innowacje

Bawaria stawia na wodór. Mireo Plus H już w produkcji

Mikołaj Kobryński 29 kwietnia 2025

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Tabor i technika

35 pociągów Coradia Stream dla Bułgarii

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Tabor i technika

Stadler dostarczy 19 jednostek bateryjnych dla DB Regio

Mikołaj Kobryński 22 kwietnia 2025

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5